Groningen, derde??

Geplaatst

In Groningen een mooie derde prijs, wat we na de eerste dag niet meer hadden verwacht! Ach,  maar soms heb je ook wat geluk nodig. Het team heeft de afgelopen dagen hard gewerkt om een andere tandwiel verhouding erin te krijgen. Ze wilden ook op de sprint en time trial beter gaan presteren. Hier verliezen we tot op heden de punten voor een tweede of wel eerste plek. Natuurlijk zit hierin een risico, maar wie niet waagt die niet wint….

We hadden ook weinig tijd om te testen, dus hebben we net als in Purmerend, dat op de avond voor de race nog even geprobeerd, maar we kwamen er achter dat er verschil in de motoren zit. Pas laat op de avond, dus hebben we de motor nog gewisseld. Tijdens het testen konden we de motor niet boven de 3500 omw/min. Met de andere motor kwamen wel rond de 5000 omw/min.

 

 

 

Vrijdagochtend hadden ze een time-trial van 44 km, daarin lagen we al snel weer rond de tweede plek, maar wel met Whisper power in onze nek. Tom was op zich tevreden, maar vond wel dat het geheel een ander geluid maakte, maar ja er lag ook een andere verhouding in de aandrijf as. Het nadeel van de volgers in Groningen is dat je wat lastiger bij de route kunt langs rijden. Pas na  30 km konden we Tom zien voor bij komen (ook door file in Groningen).

Hij maakte inderdaad meer lawaai dan hiervoor en op Zuidlaren meer had Whisper ons ook in gehaald en dus lagen we op de derde plek. Het bewolkte weer maakte het ook lastig inschatten en onze zonnepanelen zijn minder efficiënt als de nummer 1 en 2. Iets wat we volgend jaar gaan aanpakken. Zeker bij bewolkt weer hebben ze het moeilijk om genoeg watts op de motor te krijgen. Na dat we Tom hadden gezien hadden we besloten om terug te gaan naar Groningen (de finish), maar toen gebeurde het……..geen aandrijving meer! Tom had het ook gelijk goed de aandrijving, want de motor gaf op eens een flinke loei…..

Camping De Meerdijk was ons eindpunt (er ligt nog een jas van Tom). De trailer is opgehaald en hier zijn we ook begonnen met de reparatie. Alles heeft ons misschien 1,5 uur gekost en toen waren we weer klaar om verder te gaan. In deze tijd is de complete aandrijving onder de boot weg geweest. Uit elkaar gehaald en de oude overbrenging er weer ingezet. Organisatie erin gezet, want we hadden nog kunnen finishen voor 15:00 uur, maar we hadden al een DNF (14 punten) te pakken ivm de 125 procent regeling. Overstekken was onhandig, want de organisatie boten waren al in Groningen, dus het risico was te groot. Op de trailer dus en naar Groningen gereden en voor de topspeed lagen we weer in het water. Super Team! Dat we hier niet hoog zouden eindigen was al bekend, maar als beter dan een DNF. Zesde plek met de bekende snelheid van 26,1 km per uur, dus met 20 punten in het klassement was het zeker geen goede uitgangspositie voor het podium!

Op vrijdagavond de boot neergezet en eigenlijk hadden we niet veel zin meer om wat te doen, maar we hebben toch de poets doeken nog even gepakt. Het moraal was lag en de teleurstelling groot, dus het was ook om 23:30 uur stil in het kamp van Sinnergy. We wisten van het risico, maar je gaat ervan uit dat het een verbetering is. Als het dan niet lukt is dat balen.

Zaterdag ochtend was het stralend mooi weer. Nog even de zonnepanelen goed schoon maken voor maximale opbrengst. We zijn er klaar voor met in de ochtend een duurrace en we weten dat we dit goed kunnen, dus gaan weer voor een top 3 kwalificering. Een uur lang rondjes maken van 4 km en dan wel zoveel mogelijk. Hierin ook steeds 2 gelegen en je raadt het misschien al met Whisper achter on en Sunflare voor ons. Trouwens alle 3 boten met dezelfde romp model, waarbij ons boot een meter langer is. Halverwege waren we derde, want de accu kon het even niet allemaal verwerken, dus even uit en aan en weer gaan. Aan het einde was het een veldslag, want achter ons kwam Spectrum ook dichtbij (alle vier boten die net genoemd zijn komen uit Drachten), maar hier viel voor ons op tijd de accu uit. Vervolg riep Tom over Zello (communicatie middel) dat hij Whisper inhaalde ook met accu problemen (achteraf draadloze problemen). Tweede plaats, want Sunflare was al bezig met een ronde extra. Kort hierna viel ook onze accu uit, maar op pure zonne-energie kon Tom de finish halen. We willen ook dat dit ons sterke punt blijft, hahahahahaha misschien vandaag met geluk. Door deze uitslag en een strakke race van Tom, want hij heeft deze race gevaren op het display en werd niet ondersteund door Jelmer op de pc. Waren we plotseling weer vierde in het weekend klassement.

Als laatste race was de slalom aan de beurt, maar dat hebben we ook nog nooit gedaan. Tom was vastberaden en gaf ons de opdracht dat hij 20 minuten voor de begintijd het water op wilden. Tom wilde namelijk even oefenen. Hij heeft 2 keer vooraf geoefend en het zag er goed uit, maar hij kijkt ook veel Formule 1 (het blijft onze MAX). Tijdens de race deed hij het super, want op 1 seconde werden we 3de. Moeten we nu concluderen dat we nog ergens goed in zijn. Niet te geloven, maar volgens de berekening op de kant en in de boot waren we 3de in het weekend klassement.

Volgens ons hebben we een abonnement op de derde plek, maar dat doet er niet toe! We hebben voorlopig overal op het podium gestaan. Met als tweede plek in het algemeen klassement overal.

Vanaf maandagmorgen 6 uur zijn we onderweg naar Monaco voor het WK (vrijdag en zaterdag racen). Net als de Nederlandse Leeuwinnen…………en wie weet een derde plek (wij dan, he) ??????

Redactie SST

Een gedachte over “Groningen, derde??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *