Monaco Energy challenge 2019

Monaco! Ja, dan denk je aan Formule 1 (en het is echt smal), aan de haven met grote jachten, exclusieve winkels,  prins Albert, casino en dure auto’s. Sinnergy Solar Team kan zeggen dat we er zijn geweest, wat een ervaring en belevenis. Probeer dit maar eens in een verslagje te typen………veel lees plezier!

 

Maandag

Om 6:30 was het verzamelen in het mooie Sint Nicolaasga en vanaf hier zijn we vertrokken naar Chaintre. We hebben de eerste dag een afstand van 960 km afgelegd. Hier zouden we overnachten en de route morgen vervolgen naar Monaco. Het was een goed hotel met een heerlijk ontbijt. Het team Jelmer en Ger hadden helaas de wekker niet goed gezet en moesten daardoor wat overhaast aanschuiven bij het ontbijt.

Dinsdag

We zijn vertrokken om 7:00 uur voor de laatste 560 km naar Monaco. Helaas stonden we bij Lyon al snel in de file hierdoor toch minimaal een 30 minuten vertraging opgelopen. Zelf een file kon de sfeer niet bederven. Na een mooie rit over het Formule 1 circuit. Ze waren nog druk bezig om de laatste tribunes af te breken. Aangekomen in Monaco konden we ons aanmelden. Het start geld was helaas niet overgemaakt, dus de creditcard kwam goed van pas…. Na de registratie de boot op onze plek neergezet. Vervolgens door naar het hotel, dit was ook een mooie rit door de kronkel weggetjes van Monaco. Na deze rit was wel snel duidelijk dat de auto geen goed transportmiddel was door Monaco. Alles uit de auto en in het hotel kamer gebracht. Auto en bus opnieuw ingericht. De auto blijft bij het hotel en de bus staat bij de boot in de buurt. Vervolgens zijn we terug gegaan naar de boot. Eenmaal bij de boot hebben de team leden de aandrijving er ondergezet en even laten proefdraaien. De boot nog aan de voorkant afgetapt en vervolgens terug gegaan naar het hotel.

Woensdag

Vandaag de technische keuring gedaan en vervolgens lekker wezen zwemmen in het zwembad van Monaco waar Max Verstappen paar weken nog omheen is gereden. Lekker even ontspannen en ook lekker in verband met de warmte, want in de zon was het erg heftig met een temperatuur van 37 graden.

De opening was erg leuk om mee te maken. Elk team werd naar voren geroepen en werd toegejuicht. Tevens met alle teams op de foto. Na de tijd was het gezellig na borrelen. Lekker in de haven van Monaco. Waar veel te zien is, wat een rijkdom als je de haven ziet. Het ene jacht nog groter dan de andere en ze willen graag ook laten zien wat ze allemaal hebben.

Donderdag

De eerste race dag in Monaco. Moet echt een complement geven aan het team de voorbereiding was goed. De meeste teams waren nog druk aan het sleutelen en testen terwijl wij eigenlijk de boot al dinsdag avond klaar hadden. Een zeer goede voorbereiding. Zondag voor vertrek is er nog veel gedaan door de familie Mulder.

Op donderdag ochtend werd al snel duidelijk dat de boot niet was verzekerd, dus lichte paniek! Vanuit de vestiging Drachten is hier goed en snel op gereageerd. Hierdoor hebben we wel de parade gemist, maar we waren op tijd voor de kwalificatie. Tom lag al klaar en dobberde nog wat rond in de haven. Hoe het gebeurde weten we niet, maar een boot vertrok vol gas en schot bij ons in de boot. De aluminium nummer plaat zat bij ons in de romp. Tom sprong over boot, want hij dacht dat de boot water zou maken. Door snel reactie van mensen in het water hebben ze ons boot gered. Er zat erg weinig water in, want anders was het echt over geweest. De team leden dachten dat het over was en er werd ook behoorlijk gemopperd. Het is de schrik en de eerste reactie….

De boot die zo weg schoot vol gas bleek ook iemand te hebben geraakt met de schroef. De persoon is afgevoerd per ambulance en had 10 hechtingen in de voet. Het bleek een teamlid te zijn van de boot die wegschoot de persoon was bezig om de nummerplaat te plaatsen voor op de boot.

Toevallig was ons boot vol gehangen met camera’s en toen we de beelden terug keken. Heeft de persoon die voor de boot stond geluk gehad, want het had heel anders kunnen aflopen.

Dan was dat van ons maar materiaal, maar je komt wel 1400 km om te varen in Monaco. Als snel kwam er van alle kanten hulp om de schade te herstellen. We hadden geen materiaal meegenomen om de romp te repareren. Met hulp van vele teams aan materiaal. Is het team begonnen met de reparatie om half negen was het klaar en zijn we nog even bij het team langs geweest waar we het ongeluk mee hebben gehad. Ook hun te zeggen dat we morgen weer gaan racen.

Door het ongeluk hadden we de kwalificatie niet gedaan.

Vrijdag

Het was vroeg, want we moeten de boot nog even voorzien van duct tape, want carbon is van nature niet waterdicht. Het mooie van het gat was wel dat het precies tussen twee sponsoren zat. In de ochtend ook een gesprek gehad met de wedstrijd leiding (hadden we gisterenmiddag al aangegeven) en we werden weer in de race toegelaten, omdat dit niet onze fout was. We waren klaar voor de 3 uur durende duurrace ons favoriete onderdeel in Nederland. Net voor de start maakte Tom al een opmerking dat de zonnepanelen weinig energie opleverden. Het was ook erg warm en dan neemt het vermogen ook af van de panelen. Tevens moet er eerst ook even wat uit de accu worden gevaren om te kijken wat ze echt doen. Tom vertrok super goed uit de startblokken en we lagen al snel erg ver vooraan. Een superstart. Het werd echter niet beter, dus trokken we al snel de conclusie dat er wat moest zijn met de bedrading aan de achterkant. We hebben ook besloten om Tom uit de race te halen en het probleem op te lossen. Door goed teamwork was Tom misschien maar 20 minuten uit de race. Echter dat zich het volgende probleem zich voor….. de boot viel gewoon stil. Ja en toen…….. We hebben de boot naar de kant gevaren en hebben hem op de kant nagekeken, maar konden geen grote problemen ontdekken. Er werd ons verteld dat we net voor de 3 uur eind tijd weer in de race moesten zitten, want dan kregen we geen DNF (Do Not Finish). Zo gezegd zo gedaan en we hebben deze race toch nog 25 ronden kunnen maken. We werden ook 8ste op dit onderdeel.

Op de middag stond de topspeed op het programma, maar ook onze concurrenten hadden wel wat pech en ongemakken. Hoe het ook is op dit onderdeel werden we 2de! Op een onderdeel wat we niet als favoriet hebben staan.

Inmiddels kregen we ook wel door dat het de accu is. De warmte van de accu kan niet weg (in Akkrum hebben we dit ook 1 keer gehad). Het achterste compartiment van de boot is volledig afgesloten. Doordat we deze hebben afgetapt ivm met het water (golven).

Zaterdag

We merken wel dat de boot nog niet erg zee waardig is. De romp houdt het wel goed, maar het is maar windkracht 2 en het bootje verdwijnt vanaf de kade in de golven. De ventilatie is een aandachtspunt, maar ook de gewichtsverdeling. Bij windkracht 3 wordt het voor ons boot erg lastig.

Zaterdagochtend de dag van de slalom en de matchrace. De slalom heeft de boot en Tom laten zien in Groningen dat ze dat samen goed kunnen. Tom maakte nog wel een opmerking dat de slalom er niet recht in lag. He, dat heet de Franse slag! Tom wachtte eigenlijk dat de meeste golven een beetje waren verdwijnen en het zag er ook erg goed uit. Tot bij de keer boei, want hij had geen stuur meer.

Wij stonden op de kade en moesten toen terug in de tijd dat wij terug waren had Tom het al gemaakt en ging al terug het water op. De tweede poging zag er weer goed uit, maar toen zei de accu weer pffffffff het is mij te warm.

We hebben hierna als team besloten om te stoppen. Door de pech, windkracht nam ook toe en het is niet ons onderdeel (match race). Willen we ons boot dan op het spel zetten nee dat is het ons niet waard. We hebben toen ook de boel opgeruimd en alles klaar gemaakt voor de terug reis. Om 5 uur moest het team nog een Tech Talk geven over de boot. Jelmer (de taal man) heeft dit voor zijn rekening genomen en heeft de moeilijke vragen aan Tom en Michel door gespeeld. Erg leuk om te zien. Er klonk een luid en oprecht applaus voor de presentatie. Super gedaan mannen!

Als een speer terug naar het hotel om ons te verkleden voor de baalavond en prijsuitreiking in de Yacht Club Monaco. Het gehele team in pak. In de auto zijn we terug naar de haven gereden. Het was een super avond met eten, muziek en film van het weekend. Er zijn ook contacten gelegd met andere teams. Tevens gaat het team vaker in het pak, want het beviel hun wel erg goed.

Zondag

Het ontbijt in het hotel nog even meegenomen en zijn rond 8 uur vertrokken uit Monaco. Om vervolgens weer in Chaintre te overnachten. Rond 15:00 uur zijn we hier aangekomen en hebben weer lekker gegeten bij de .

Maandag

Om 6 uur vertrokken uit Chaintre naar ons koude kikker landje. We waren rond 18:00 uur weer terug in Nederland.

Wat een avontuur en wat warm veel geleerd en het mag wat kosten ………… volgend jaar weer (dan voor de prijzen)?

We hebben de foto’s en de filmpjes nog……. Oja, bijna vergeten 7de in het klassement van Monaco.

Redactie SST

Een gedachte over “Monaco Energy challenge 2019

  1. Wow wat een ontzettend turbulente race. Vol tegenslag, doorzetting en daardoor onverwachte winsten!
    Wat een team work, ook met de deelnemers (hulp).
    Bedankt voor het prachtige verhaal!
    Cor Mulder | JC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *