NK Akkrum – zaterdag 12 mei

Het gelukkig is niet aan onze kant in Akkrum, helaas! Vanmorgen lagen we om 10:00 uur in het water. Haaye moest nog even laten zien dat hij een noodstop kon maken, bocht achteruit en even slingeren om de stuurinrichting te testen. Hierna was de boot klaar voor de race. Robert en Harm ( en onze andere uitlezer Jelmer) kwamen tot de conclusie dat de zonnepanelen nog niet op het maximale opbrengst zaten. Het team besloot nog wat extra rondjes te maken om te testen. Met als laatste ronde vaar maar ongeveer 10 procent uit de batterijen (zonder dat de zonnepanelen bij zouden laden) en dan kijken we op de kant nog even wat het is. Vol vertrouwen (zonder portofoon vertrokken) maakt Haaye nog een rondje.

Plotseling zagen we Haaye zwemmend met de boot achter hem aan terug komen. Geen goed teken…. Je hoopt van alles, maar geen elektro componenten (daar hadden we geen reserve onderdelen van). Je raadt het al denk ik……..

Even zoeken en nog wat testen conclusie motor is stuk. Naar andere teams geweest om te vragen naar een motor, maar er zijn zoveel verschillende motoren (en prijzen), dus zijn we terug gegaan. Wel nog onderdelen van een niet watergekoelde motor bij ons, maar dit risico was ons te groot. Hiermee zouden we misschien ook de motorcontroller in gevaar brengen.
Achteraf is altijd makkelijk, maar dit was de motor uit de oude boot en de laatste keer dat er is gevaren waren de heren ook niet echt tevreden, maar toen kreeg het staartstuk de schuld. Maar misschien achteraf is het de motor al geweest.

Het NK Akkrum was technisch gezien geen succes. Voor de teambilding kon het niet beter. De kalmte waarmee wordt geopereerd stelt ons erg gerust. We hebben ook veel gezellig momenten gehad samen en dat nemen we ook weer mee. Het is altijd inschatten, maar dit is wel zes week schoolervaring en veel zeker persoonlijke ervaring erbij.
De test vaart te Akkrum liep anders dan we hadden verwacht. De momenten dat de boot heeft gevaren ziet het er veel belovend uit(opbrengst en snelheid), maar nu zorgen dat we de betrouwbaarheid om hoog kunnen brengen. Dat betekend boot maken en veel varen voor 22 juni……

We komen eraan, want de beste komt van ver.

Redactie Sst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *