Terug naar Friesland

Een zware beproeving, want we gaan vier dagen (159 km) racen. Een beproeving voor de boot en het team. Misschien vanaf stand lijkt het allemaal ontspannen, maar geloof me er staat veel spanning op. Als de boot dan ook niet doet wat hij zou moeten doen is de teleurstelling groot. Het team wil ook zo graag….

Race 1 is van Groningen naar Esonstad

Een prachtige mooie route met een aantal neutralisatie in de race, omdat de hele optocht door sluizen moet. Het eerste gedeelte ging fantastisch en komen als vierde aan bij de sluis. Het weer is beste redelijk, dus er moet door ons rekenteam op de wal veel worden gerekend. Het gaat na de sluis lekker en bij het punt van 23 km raken we in gevecht om de derde plek met Skipper. Echter bij 26 km eindelijk op de derde plek gaat het mis. Haaye kan niet harder dan 6 km per uur. De bus was ook net onderweg naar de camping, dus keren en snel terug.

Boot op de kant en er blijkt een tandwiel onder in het staartstuk het te hebben begeven. Vervangen en door…… inmiddels wel bijna laatste… Het gas er op en voor dat we het Lauwersmeer op draaien halen we nog twee boten in. Plotseling heeft Haaye geen sturing meer en we kunnen er ook niet bij komen, dus we worden gesleept naar Esonstad. Een DNF. De teleurstelling is groot bij het team, maar niet te lang treuren op naar morgen.

Race 2 Esonstad naar Leeuwarden

Weer een mooie route door het Friese landschap en door Dokkum heen. De spanning was hoog en het weer erg bewolkt er lag dus een mooie taak voor Harm en zijn Excel!! Het was wel duidelijk dat we de accu vandaag hard nodig hadden. Vandaag waren we als derde bij de sluis. Erg gezellig met z’n allen in de sluis. Vanuit de sluis konden we mooi op de derde plek blijven varen met een mooie constante snelheid. Het zal toch niet we als derde in de culturele hoofdstad Leeuwarden aankomen. Met een spannende eind fase waarin onze accu echt leeg was en we met 7-8 km per uur de laatste 6 km moesten af leggen. Onze achter liggers kwamen met een hogere snelheid naar ons toe, maar waarschijnlijk hadden zij op het eind het zelfde wat wij ook hadden …. een lege accu! Als derde over de finish…….YESS! Loon naar werk…..

LEER van GISTEREN, DROOM van MORGEN en LEEF VANDAAG.

Race 3 Leeuwarden

Een mooie en stralende dag, dat kon ook niet anders na gisteren. Het kan dus echt ……., maar dat hadden we ook als gezien in Purmerend. Was trouwens ook een bewolkte dag. Conclusie we zijn goed bij bewolkt weer! Gisteren avond is onze oud leden uit het team gediplomeerd, daar nemen we voor de vakantie nog afscheid van, maar wel met de afspraak dat ze volgend jaar meegaan naar Monaco. Mooi weer en prachtige sloten (wel een moeilijke route) waar we doorheen moesten varen. Erg mooi en dit levert mooie foto’s op en filmmateriaal. De race was niet erg spannend we zijn als vijfde gestart en zijn als vijfde over de finish gekomen. Natuurlijk een mooie prestatie!! Van plek drie tot en met vijf waren wel binnen twee minuten binnen, dus close call. Het team heeft voor de topspeed nog een andere vertanding erin gezet en de snelheid was 1,4 km per uur sneller dan in Groningen. 22,4 km per uur voor een aantal teamleden toch een tegenvaller en zo leer je elke dag…..

Tijdens de avond parade ging het mis! Haaye hoorde een knal en al snel bleek dat de motor was verbrand en de oorzaak? Er werd overlegt en er moesten best veel dingen worden veranderd en de tijd zat ook niet echt mee. Er werd besloten om niet meer te racen op dag 4.

Opnieuw een enorme teleurstelling voor een aantal teamleden en een aantal vonden het ook sneu voor onze 4de jaars die afscheid nemen. Weet je die zijn volgend jaar natuurlijk altijd welkom bij de races en ze hebben nog een te goed bon van Monaco.

Een mooie 3 daagse voor ons geweest met veel leerzame momenten, maar 1 ding staat al voorop betrouwbaarheid. Daar moeten we echt mee aan de gang.

Voor een aantal teamleden was er ook een vierde dag, waarbij zij de organisatie nog hebben geholpen……..weet niet of het daar echt beter van werd. Een leuke dag was het wel volgens de berichtgeving.

Redactie Sst

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *