NIEUWS

The Bemster!

Geplaatst

De tweede race van het seizoen. Het zou de race worden van onze nieuwe schroef. We hebben het team even opgedeeld in twee teams. De schroef lag 17:45 nog in de freesmachine, dus het tweede team is als een speer naar Purmerend gegaan. Het team wat is vooruit is gegaan heeft de tent opgebouwd en een demo gevaren in het centrum van Purmerend.   Waarop we om 23:00 uur weer terug waren bij de camping, want we wilden schroef nog wel even proberen. Hebben de Motorcontroller nog wat bij gesteld. Vervolgens bij de tent nog een discussie gehad met welke schroef we zouden gaan varen. Misschien viel de nieuwe schroef toch iets tegen! Daarmee was het toch rond 01:00 tijd om op bed te gaan.

 

Kwart voor 7 de dag van de duurrace van 64 km. Bewolkt weer een lastig dag om berekeningen er op los te laten. Als het goed is hebben we in de loop van de dag meer zon. Hier voor maak je een zonneboot, want nu komt het aan op een duurzame manier om gaan met de zonne-energie. We hadden onze strategie nu aangepast in ieder geval niet voorzichtig beginnen, maar meteen goed uit de blokken met een snelheid rond de 17,5 km per uur. Met 64 voor de boeg mag Tom 4,5 uur in de boot zitten. Het blijft mooi varen in de Bemster (Purmerend), want je kunt er goed bij komen. Zelf hadden we ook het idee om toch rond de tweede plaats te eindigen, want dat geeft een goede uitgangssituatie, maar we weten ook dat onze concurrenten niet stil zitten. We moeten er wel voor vechten en met name voor varen. De eerste helft ging het echt goed we bouwden een mooi voor sprong op en bleven toch redelijk in de buurt van de nummer 1. Na 35 km kwamen we in een speedlimit zone van 6 km per uur, dus een mooie tijd om de accu op te laden. We wilden dus al redelijk leeg aankomen in deze zone, maar dan moet je natuurlijk in de zone wel veel zon krijgen. Deze zon viel voor ons misschien in de zone toch wat tegen en hierdoor de tweede helft niet de snelheid van 22 km per uur kunnen halen. Dit was echt nodig om een aanval te kunnen doen op de eerste plaats. De tweede helft van de  ronde was nog iets meer dan 22 km tot de volgende speedlimit zone. Ook hier wilden we weer redelijk leeg aan komen en dat is zeker gelukt, maar wel met de concurrentie in onze nek en dat was niet zo gepland, maar zij hebben waarschijnlijk meer zon gehad. In de speed limit was er nog maar 10 meter verschil, dus het kwam aan op de laatste 200 meter, want daar mocht je weer vol uit. Hier lieten de boot en Tom ons niet in de steek en een mooie tweede plek. Met een bijna foto finish!

De conclusie achteraf is een mooie tocht, maar wel slopend lang! Een tijdzone zo dicht op de finish is niet handig gekozen, dat is een verbeterpunt voor de organisatie. Vorig jaar was dat ook zo en toen krijgen wij een DNF (Do Not Finish). Plotseling kwam het geluid binnen dat twee teams te hard hadden gevaren in de speedlimit, dus een DNF. Dat betekende dat we een eerste plaats hadden op de duurrace, maar heel eerlijk zo voelde dit niet voor ons. De eerste op de duurrace, ach ja dit staat wel goed op de CV!

Het tweede onderdeel van de dag was de topspeed race en we weten dat dit nog niet ons ding is en dat betekende ook dat we met 26,1 km per uur een vijfde plaats hebben behaald. Voor aanvang hebben wel de oude schroef er onder gezet, want de topsnelheid hiervan ligt hoger. De nieuwe schroef is misschien wel efficiënter maar zeker niet sneller.

Terug op de camping mogen we ons zelf wel dag winner noemen. Gewoon nummer 1 van het weekend klassement. Ja hoor wie had dat gedacht …..nou ja wel gehoopt!

De zaterdag de laatste race dag en we beginnen als nummer 1 van het klassement met 7 punten, lekker! Vandaag wel onderdelen waar we geen ervaring mee hebben en ons ook niet echt ligt. Onze boot is gemaakt voor lange afstanden. Een boot van 7 meter lang is ook niet echt soepel in de bochten. Uit onze berekeningen en voorspelingen voorspelden we eigenlijk al dat we het podium mogelijk niet gingen halen. De concurrentie is in deze onderdelen op dit moment beter, maar ja het moet nog wel gebeuren. In de macth race welke we voor het eerste doen, dus geen ervaring mee hebben. Worden we dan ook 5de! Wel een mooi onderdeel voor het publiek , want het is een korte behendigheidsronde tegen elkaar met nok-out systeem. Natuurlijk hebben we de schroef ook weer gewisseld omdat het bij time trail weer op snelheid aankomt.

Met nog 1 onderdeel time trail was onze conclusie al dat we hierna wel konden vertrekken, maar toen gebeurde het 1 van onze concurrenten kuste de boei met als gevolg dat er geen tijd op de klok stond. De twee tijden werden bij elkaar opgedeeld en een gemiddelde van gemaakt. Conclusie 1 concurrent minder nu werd het toch weer spannend. De concurrentie moet ook en dat geeft druk. Komen we dan toch op het podium terecht?  Concurrent VHL hielt de boot ook niet in de bocht en dat betekende een tijd van 1:38 en mechanische pech. Volgens berekening met nog de tweede ronde te gaan. Waren we volgens onze berekening nummer 1. Sunflare zou op 15 punten komen en wij ook en volgens de basis regels geen de duurrace dan de doorslag en daar waren wij nummer 1. En zo gebeurde het ook! Wij hadden ook nog een fout gemaakt, dus de uit eindelijke uitslag was Sunflare, Wisper Power en wij 15 punten, dus met dit in ons achter hoofd…….Nummer 1???? We werden al gefeliciteerd door alle andere team leden met onze over winning.

Helaas of toch niet!!!! Tijdens de prijs uitreiking worden we bij de derde plaats al naar voor geroepen. He, dit klopt toch niet? Het verhaal is dat niet de Endurance Competition (duurrace) van doorslagende factor is, maar de Time trail van vanmiddag. Tijdens deze race waren we inderdaad nummer 3. Ach ja, kom op het podium, maar nummer 1 was wel fantastisch geweest. Onze kans komt nog wel. Opnieuw een beker in de vitrine kast. Opnieuw een top prestatie TEAM.

Redact SST

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *